tiistai 13. maaliskuuta 2012

Musta röyhelö

Neulominen ajoittuu minulla ilmojen viiletessä syksyyn ja jatkuu yleensä niin kauan kuin pakkaset paukkuvat. Villaiset asusteet houkuttelevat, pehmeitä lankoja on kiva hypistellä ja no, neulominen vaan on niin kivaa. Neulominen loppuu yleensä kevään kynnyksellä, kun muut tekemiset houkuttavat enemmän. Olen kuitenkin ihastunut myös keveämpiin neulelankoihin sillä seurauksella, että voihan sitä kesälläkin neuloa. Että ei ne puikot vielä naftaliiniin jouda.

Kuvassa syksyllä neulomani röyhelöhuivi mustasta Malabrigon Silky Merino -langasta, 51 % silkkiä / 49 % merinovillaa, (muistinpa kerrankin mainita langan jo postauksessa!). Lanka on kivihiilenmustaa, hillitysti kiiltävänä hieman harmaaseen vivahtavaa - ja taas niin pehmeä. Hauska huivi sopii materiaalinsa ansiosta niin talvikäyttöön sisällä kuin lämpimämpinäkin vuodenaikoina ulkona kaulaa lämmittämään tai ihan vaan kaulaan löysästi kieputeltuna koristuksena. Selkeistä linjoista pitävänä ihastuin yllätyksekseni tähän hörhelöön niin, että haluan tällaisen myös vaaleana. Työn alla siis edellisen postauksen beigestä silkki-beibikamelista hieman muunneltu versio nro 2. Esittelen, kunhan valmistuu.

Huivi on pääasiassa sileää neuletta ja vain 11 cm leveä. Lyhyemmän, kireän reunan pituus 200 cm (ohjeessa lyhyempi), röyhelön ulkoreuna sitten moninkertaisesti tämä. Kuvassa huivi on kiedottu kolme kertaa kaulan ympäri.

Hörhelön ohje (helppo, mutta mielestäni ärsyttävä neuloa - lankavalintani on oma) on siinä samaisessa MODAssa 5/2011, jossa myös aiemmin neulomani paksu kauluri.



-  Tää haaveilee jo 'kevytkenkäisyydestä'  - ja huomaa ilokseen saaneensa jälleen uusia lukijoita :)  Tervetuloa! -


13 kommenttia:

  1. Oh wow! How wonderful! Congrats on a very nice job! And the bag and the shoes... Just perfect!
    R

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Thanks, R! Both the bag and shoes are old ...and comfortable to wear :)

      Poista
  2. Siis niin ihana, tuo huivi! Ja entäs nuo kengät.. mistä, mitkä?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Marja. Huivin neuloin 'vähän pitkin hampain' kun halusin oppia mallin. En uskonut, että oikeasti ikinä käyttäisin sitä, mutta ihastuinkin siihen ihan oikeasti!
      Kengät on ainakin 3 vuotta vanhat ViaVait. Niillä on hauska tarina: Sisko soitti ja kertoi nähneensä yhdessä keskustan (Hki) kenkäkaupassa (Nilson tai Rizzo) 'ihan mun kengät' ja patisti menemään hakemaan ne heti, siellä kun oli vain yksi pari jäljellä ja kuulema mun kokoani. Sanoin, että just ostin yhdet kengät, että en nyt... Olin ostanut just ne siskon suosittelemat alle tunti hänen käyntinsä jälkeen tietämättä, että liikumme 'samoilla vesillä'. Olen ollut kenkiin ihan kauhean tyytyväinen. Ne on supermukavat, kivat mustien ja beigenväristen vaatteitten kanssa - ja vaikka ne on mustat, sinisten vaatteitten kanssa ne näyttävät sinisiltä. Nahka ei tosin ole noin kiiltävää kuin kuvassa. Olen kai lankannut ne just (intohimoinen kenkien hoitaja). Kengät on belleriinamaisen matalat ja niissä on kumipohja. Paras ostos ikinä (no joo, on pari muutakin).

      Poista
    2. Hauska tarina :D Hyvin tuntee sisko makusi! Ja aivan ihanat kengät nuo kyllä on... mistä tulikin mieleeni, että mullahan on yhdet Rizzosta ostetut käyttämättömät matalat kengät odottamassa kevättä, jee :)

      Mutta tuo huivi... jos joskus kyllästyt siihen niin täällä halukas ostaja!

      Poista
    3. Jep, sisko tietää ja tuntee ja välillä ajatteleekin mun puolestani. Rizzossa on kivoja kenkiä, yksi mun ehdottomista lempparikenkäkaupoista. Ja siellä saa todella hyvää palvelua.
      Huivi: jos olisi yhtään kivempi neuloa, tekisin sulle oman, mutta malli on mun mielestä todella ärsyttävä tyyliin jotain "neulo neljä silmukaa, käänny, neulo neljä silmukkaa, käänny, neulo kahdeksan silmukkaa, käänny, neulo kahdeks... Jotenkin koettelee mun kärsivällisyyttäni, harvinaista kyllä. Malli on tosi helppo neuloa, joten jos haluat itse tehdä, meilaan sulle ohjeen (jollei sulla ole ko. lehteä omasta takaa).

      Poista
  3. Yllättäen tykkään minäkin :) Musta röyhelö on niin mun(kin) juttu. Kengät+laukku myös napit! Sun sisko kyllä tietää, mikä on hyvä juttu. Mullakin pitäis olla joku yhtä hyvä vinkkailija. Mistähän niitä sais :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jep, olen hiffannut*, että röyhelöt on hirmu kivoja silloin, kun kaikki muu on oikein pelkistettyä. Ei tule liian prinsessaolo. Laukun olen ostanut C:lle aikoinaan lahjaksi. Oli viemässä kirppikselle ahkeran käytön jälkeen. Rohmusin, kun oli hyväkuntoinen ja nahka niin ihanasti kulunut. Sisko on 'pukenut' mua aiemminkin, samoin naapurirapun nuori mies, työtoverit... Olen kai aika helppo tapaus ;)
      *)tajunut, älynnyt. Kysymys lukijoille: Hiffataanko muuallakin kuin stadissa (Hgissä)?

      Poista
  4. Vitsi miten hauska huivi, sopisi niin hyvin minullekin, sellainen valkoinen vaikka. Jos aloittaisin huomenna, ehtisinkö saada sen vielä valmiiksi ennen elokuuta?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eikös? Pituudesta riippuen myös monella tapaa sidottava. On mielestäni hidas neuloa, kun silmukoita on niin vähän ja niissä vähissäkin pitää kääntyillä jatkuvasti edestakaisin. Valmistuu ennen elokuuta: itsehän päätät, kuinka pitkä siitä tulee ;) Ohjeen lankasuositus on paksumpaa (nelosen puikot) kuin käyttämäni. Valkoinen olisi kiva valkoisen teepparin tai ihan topin kanssa. Onko hörhelön idea tuttu tai onko sinulla tuo MODA, jossa ohje on? Jos ei, voin skannata ja meilata - tännehän en voi ohjetta laittaa.

      Poista
    2. Olen nyt penkonut lehtihyllyt ja yläkaapit, sieltä löytyi valkoista puuvillalankaa, joka voisi tähän sopia. Moda-lehteä en löytänyt, uusimmatkin olivat vuodelta 2010. En henno sinua vaivata, käyn huomenna kirjastossa toiveikkaana. Ellei sieltä löydy, otan ystävällisen tarjouksesi mielihyvin vastaan.

      Poista
  5. Olen joskus käväissyt blogissasi, kun olen halunnut lepuuttaa silmiäni jossain kauniissa ja harmonisessa.

    Miten kauniita blogisi ja käsityösi ovatkaan!

    Ihanaa, kun jaat tämän kauneuden meille muillekin :)

    Aurinkoisia kevätpäivä toivotellen, Aava

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hei Aava. Muistan sinut, kauniin nimesi. Ilahduttaa kuulla, että löydät katseltavaa. Täällähän ei sen syvällisempiä pohdita kuin, että neuloisinko valkoisesta vai mustasta langasta tai tekisinkö korun helmistä vai korukivistä ;) Jokaiselle on varmasti olemassa mieleisiä blogeja luettavaksi ja katseltavaksi, me ihmiset olemme kaikki erilaisia. Minä olen ehdottomasti visuaalinen ihminen ja haluan pitää blogini lähinnä kuva-albumi-tasolla vaikka ei tekstinkään tuottaminen mitenkään ylivoimaista ole.
      Kiitos, kun piipahdit, ja hyvää kevättä myös sinulle!

      Poista