maanantai 2. toukokuuta 2011

Poltettu oranssi



Olen useasti aiemminkin todennut olevani hirmu huono käyttämään värejä. Vaatteissa, sisustuksessa, yleensä missään. Nautin katsella värejä ihmisten päällä ja kodeissa, mutta oma skaalani on niin mustaa-mutaa-harmaata-valkoista-pellevanbeigeä...



"Poltettu oranssi – balladi sanan ja veren ansoista (1968) on Eeva-Liisa Mannerin kirjoittama näytelmä. Alaotsikkonsa mukaan näytelmä "tapahtuu pikkukaupungissa kymmenluvulla ennen I maailmansotaa". Tapahtumat sijoittuvat 1900-luvun alun porvalliseen kotiin, josta perheen tytärtä viedään psykoterapeutin pakeille. Yritys saattaa mieleltään järkkynyt ja omaan kieleensä sulkeutunut Marina takaisin todellisuuteen. Näytelmän nimi viittaa tytön unissaan näkemäänsä hevoseen, jonka nimi on Poltettu oranssi".

Pitäisiköhän lukea Mannerin näytelmä, ennen kuin laittaa tuollaisen otsikon? Pistää oikein ajatteluttamaan, että miksi tässä tahtoo oranssia korua. Parempi kai, kun ei ajattele kovin syvällisiä - tahtoo vaan.

Pellavanvärisiin ja miksei valkoisiinkin vaatteisiin on tehnyt ihan kauheasti mieli jotain oranssia, poltettua oranssia (niin, mistähän tämä nyt tuli?) ja 'kolleegallekin' valittelin, ettei oo mitään... Onhan mulla yksi oranssi kaulakoru, kauan kauan sitten tehty. Oranssahtavaa säröakaattia ja patinoitua hopeaa. Kuvat löysin Flickristä, mutta en itse korua. Jonkun rasian kätköissä...

Tein sitten itselleni
oranssin rannekorun: erilaisia akaatteja, oranssia marmorikiveä, viistehiottu karneolitynnyri, helmiäistä ja väriin hyvin sopivat sinertävänvihertävänharmahtavat lasikurpitsat. Lukko hopeaa, eikä ole itse tehty :(










En ole käynyt värianalyysissä. En tiedä, olenko syksy- vai talvi- vai ihan jotain muuta ihminen. En tiedä, sopiiko oranssi väri mulle. Rannekoruhan ei tule lähelle kasvoja, paitsi silloin, kun nojaa kädellä poskeensa, niistää (ei kaiva, ei) nenää tai hieraisee silmiään... Korua aion käyttää, kun sen kerran tein. (...nyt jo tekee mieli mustaa kaulakorua! Onko mulla sellaista?)

Vanha kaulakoru:




Oottekohan saaneet väriähkyn?

16 kommenttia:

  1. Oijoi. En saanut. Mutta INSPIROIDUIN :D Ihan kertakaikkisen ihanat värit. *huoh* Pakko penkoa laatikoita. Jotain on löydettävä. Menen heti. Todella kaunista, ja kyl-lä, sopii pellavan kaveriksi loistavasti :)

    VastaaPoista
  2. Siis voi huokaus kertakaikkiaan näitä sun upeita lähikuvia! Aina yhtä säväyttäviä! Ei tullut väriähkyä, tuli sen sijaan toivottua värilatausta. :)

    VastaaPoista
  3. Oranssi on elämänilon väri ja torjuu masennusta :-) Minäkin oon jo pitkään etsinyt omaan koruun sopivaa VÄRIÄ, mutta ei vaan tule, oranssiko se nyt ois.

    Tuo alin kuva rannekorusta on hellyttävä, lehtiriipus ikään kuin suojaa kiviä. Siniharmaan kirjavat helmet ovat kuin itseoikeutetusti tässä seurassa, siltä tuntuu.

    VastaaPoista
  4. Oijoi Rilla! Kiva, että kipitit laatikoille :) Toivottavasti jotain kivaa löytyy. Sullakin noita pellavia... Tahtoo sit nähdä 8D
    kuparikukka, kiitos kameran :) Harvahkosti täältä niitä värejä löytyy.
    Mags, oranssi on kaunis väri. Lämmittää, mutta ei nosta verenpainetta kuten punainen. Ei oikeesti, ei kai se sellaista tee. Oranssia, oranssia sinullekin!
    Ennen kuin löysin nuo siniharmaat helmet kätköistäni, mallikorussa oli vaaleansinistä marmorikiveä, sitten vaaleanturkoosia hemimorfiittia, sitten oranssijuovaista rutiilikvartsia, mallasin jopa beessahtavia yksilöitä aurinkokiveäkin... Turkoosia en halunnut, liian etninen yhdistelmä tarkoitukseeni. Huokaisin, kun hiffasin nuo siniharmaat. Mulla ei todellakaan ole rutiinia näiden värien kanssa.

    VastaaPoista
  5. Todella kauniita molemmat, itse ihastui noihin siniharmaisiin helmiin, (taidan olla aika harmaa tyyppi ;D)... upeita. Oranssi on kaunis väri.

    VastaaPoista
  6. Kiitos Niina! No ne siniharmaat on sitä mun ominta väriä (värittömyyttäni). Pitipä tunkea tähänkin koruun. Sen verran niitä jäi (mistä ihmeestä olen nekin ostanut?), että taidan saada rannekorun -> paluu 'juurille' ;) Oranssi piristää tätäkin harmaata päivää ja mun pellavabeige/mustaa asuani.

    VastaaPoista
  7. Tosi kaunis! Tykkään tosi paljon siun tyylistä, kun yhdistelet ihanasti erilaisia muotoja :)

    VastaaPoista
  8. Henna, kiitos. Yritän helmien eri muodoilla saada koruun vaihtelua ja rytmiä, kun olen niin onneton yhdistelemään värejä.

    VastaaPoista
  9. Kauniit, sekä uusi että vanha. Itse tykkään väreistä, ja ihailen niitä vaatekaapeissa on just näitä pellavia ja mutaa, ne väripilkut tulee sit jostain korusta tai huivista. Mun kaapissa on väri jos toinenkin ja tänäänkin ylläni oranssi neule, farkkujen kanssa.
    Miten kauniisti oranssi mallaakin sen pellavan kanssa esimerkiksi!
    "Onkohan mulla mustaa korua" -luulen että sulla on koru ihan jokaiseen väriin, kunhan vaan löytäisit ne kaikki :)

    VastaaPoista
  10. Todella kaunis rannekoru, ihana oranssit sävyt!

    VastaaPoista
  11. Aivan ihanat - jälleen kerran! Oranssi on niin kaunis ja energisoiva väri, erityisesti meille syksyihmisille.
    Upeat on korut ja loistavat kuvat!

    VastaaPoista
  12. Kiitos sari, yhdistelmäsi oranssi neule ja farkku kuulostaa tosi hyvältä :) Kuten sanottu, ihailen ihmisiä, jotka osaavat käyttää värejä! Olen pitänyt tuota oranssia rannekorua töissä joka päivä (eihän niitä montaa ole ehtinyt olemaan) sekä pellavanvärin, valkoisen että mustan seurana ja kivalta tuntuu varsinkin, kun sää on ollut niin harmaa ja kolea.
    Pitäisi kyllä järjestää korut niin, että löytäisi nopeasti kaipaamansa. Osa on korutelineessä, osa rasioissa, kulhossa, käsilaukussa, työpöydän laatikossa...
    Helinä, kiitos kommentistasi. Tällä hetkellä oranssi tuntuu hyvältä :)
    Maanikko ...meille syksyihmisille! Mistä tiesit, että olen syntynyt syksyllä? Joo, taisit tarkoittaa 'jotain muuta' ;) Kiitos kannustuksesta.

    VastaaPoista
  13. Kertakaikkiaan ihanat. Mistä olet ostanut noita helmiä, noita oransseja? Olen kattellu nuo nettikaupat eikä tahdo olla oransseja, kun olen hakenut pronssin kaveriksi. Kerrassaan ihania koruja:)

    VastaaPoista
  14. Askartelin itte, kiitos kommentistasi :) Oranssi sopiikin pronssin ystäväksi todella hyvin! Mitähän oransseja helmiä tarkoitat, kun korussa on niin montaa sorttia, vai kaikkiako? Pidän tarvikkeitteni ostopaikat yleensä omana tietonani, josko muistan tai mulla on tallella ostopaikkalähteet, enkä mainosta täällä ketään. Jos laitat mulle viestin sähköpostiini: ania.alf at gmail.com, niin vastaan sulle niitten kivien osalta, joitten hankintapaikan tiedän ja muistan. Minulla on helmiä ja kiviä monenkin vuoden takaa ja vaikka olen päättänyt olla huolellinen, helmet harkailevat ja infolaput irtoilevat. Tarkoitukseni ei todellakaan ole ilkeillä, mulla vaan on tällainen periaate ja se on pitänyt.

    VastaaPoista
  15. IIIIiiihana rannekoru, osaat niiin yhdistellä minulle mieluisia värejä : D

    VastaaPoista