torstai 27. tammikuuta 2011

2 o, 2 n



Et ole tullut väärään blogiin ;) Heidi pyysi sukkaohjetta tuolla aiemman postauksen kommenttilaatikossa. En ole mikään erityinen neuloja, välillä on vuosien tauko, ja sitten se iskee taas, kauhea neulomisvimma. Tällä kertaa se alkoi joskus marras/joulukuun vaihteessa eikä loppua näy. Neulon tavissukat ihan perusohjeen mukaan ja vaihdan neulemallia aina mielen ja sukkaparin mukaan. Tässä Novitan perussukkaohje (<- klik), jota muuntelemalla saa mieleisensä.

Viimeksi lankakaupassa asioidessani ja mm. uutta sukkapuikkokokoa ostaessani mulle tarjottiin bambupuikkoja. Neulominen on kuulema äänetöntä eikä puikot putoile (jos niillä on tapana putoilla, mulla ei), koska niissä on enempi kitkaa. Otin kuitenkin ne perinteiset. Onkohan kellään omakohtaisia kokemuksia bambupuikoista? Pitäiskö mun ihan oikeasti siirtyä niihin?

16 kommenttia:

  1. Mä voin sanoa että kerran bambupuikoilla aina bambupuikoilla! Ne vaan on niin täydelliset! Ja jos ihan pro puikot haluaa, niin Lankamaailma Nordiassa ainakin myydään Knits Pron kirjavia puikkoja, ovat myös jotain puuta, ne on kaikista parhaat!!

    VastaaPoista
  2. Kiitos MURUHUTTU. Pian on taas asiaa lankakauppaan, joten bambupuikot sitten myös. Pitänee pysyä ajan tasalla näissäkin asioissa. Mua vähän arvelutti se kitka, kun ei ole kauhean kivaa, jos puikot ei luista. Mutta jospa siitä ei olekaan kysymys. Hauskaa oli se, kun kaupantäti kertoi sairaanhoitajien ostavan noita bambupuikkoja - neulovat yövuoroissa h i l j a a.

    VastaaPoista
  3. Ostin ihan vain halvat bambupuikot (Prym? Novita? mikälie?) sukkapuikoiksi, ja nyt kudon sukkia ja lapasia aivan tohkeissani, koska bambupuikoilla kutominen on niin paljon miellyttävämpää.

    Minusta silmukat luistavat bambupuikolla ihan mukavasti, mutta eri lailla kuin metallisilla. Metallisilla liukuu herkästi pois, bambulla vain soljuu muttei tipu. Mutta ehkä tuo riippuu käsialastakin.

    Yhtä kaikki, suosittelen!

    VastaaPoista
  4. Hah, en tiedä tästäkään mitään, mutta kommentoin silti. Kauniit kuvat. Ja swarot alla ihan upeat. Mulla niitä jemmassa ties mitä mutta hitsi, käyttämättä kaikki. Pitää viritellä mielikuvitusta.

    Edelleen aion pysyä erossa neulonnasta... Vai onko se sana neulomisesta?

    VastaaPoista
  5. Inka, paljon kiitoksia kommentistasi. Kun katsoo töitäsi, ei voi kuin huokailla - ja kun taituri ja asiantuntija suosittelee bambuja, niin minähän ostan :) Neuleesi ovat ihan uskomattomia. Mun on tyytyminen yksinkertaisiin sukkiin ;)

    Rilla, kiitos ;) Mun suosikkeja Swaroista on aivan pikkuruiset, muutamamilliset rondellit (noitten biconien mallista en tykkää), joita 'silmä tuskin erottaa'. Ne on niin sivuosassa koruissa, ettei niitä pajon huomaa, mutta valon löytäessään, loistavat upeasti. ... sinusta tullee koekaniini: bambupuikot ;)

    VastaaPoista
  6. Mäkin tykkään bambupuikoista. Kyllähän nekin napsuu, mutta eivät tosiaan kilise. Lisäksi ne ovat pinnaltaan jotenkin nahkeampia kuin metalliset ja painoltaan kevyempiä, joten silmukat eivät putoile yhtä helposti. (Tai ehkä tää kertoo jotain mun kutomistaidoista...)

    Taika

    VastaaPoista
  7. K I I T O S !

    t. Heidi

    VastaaPoista
  8. Taika, kiva kun kerrot kokemuksesi. Hitsit, kun ehdin kauppaan vasta huomenna.
    Heidi, ole hyvä. Käypä kurkkaamassa tuolla Inkan blogissa, sill on haastetta ainakin mulle perussukanneulojalle 8)

    VastaaPoista
  9. minunkin on pakko hehkuttaa bambupuikkoja :D ovat käytössä ihanan kevyet verrattuna tavallisiin puikkoihin. ja mitä tulee tuohon kitkaan, niin neule niissä kyllä luistaa mielestäni varsin hyvin, mutta eivät tosiaan putoa silmukoista yhtä helposti kuin tavalliset puikot.

    VastaaPoista
  10. Kiitos anna :) Juuri tuo mainittu kitka tuntui: ei keuhean toivotulta. Mutta kuten nyt jälkeenpäin olen uumoillutkin, se ei kuitenkaan estäne neuleen luistoa. Kävin lankakaupassa (taas) tänään. Lankoja ostin, mutta siinäpä kaupassa ei ollut kuin tavispuikkoja. No, huomenna töitten jälkeen uusi yritys. Pikkukaupat ei ole auki sunnuntaisin, mut jospa tuolla keskustan suurimmassa tavaratalossa... Mä olen nyt ihan suunnatoman UTELIAS !

    VastaaPoista
  11. Bambupuikot on mahtavat! Mulla ei ole hirmuisesti kokemusta neulomisesta, mutta sillä pienellä kokemuksella suosittelen ehdottomasti.
    Olisivatko muuten tarkoittaneet kaupassa, että silmukat eivät putoile niin helposti, siis kun kirjoitit että puikot ei putoile? Olen ainakin kuullut, että nuo sopivat aloittelevalle neulojalle juuri senkin takia, ettei silmukat karkaile.

    VastaaPoista
  12. Ehkä sitä voisi lukea muidenkin kommentteja ensin, eikä kirjoittaa samaa asiaa ties kuinka monetta kertaa... :)
    Mutta siis sitä vielä piti sanoa, että Ogelin ihana lankakauppa ainakin on auki sunnuntaisin. Sieltä mä ostin puikkoni, merkkiä Takumi Clover tai jotain sinne päin.

    VastaaPoista
  13. Huomenta Elina ja kiitos kommenteistasi. Siellä aiemmassa lankakaupassa juttelin sekä myyjän että kahden asiakkaan kanssa, joista toinen nimenomaan sanoi, ettei puikot putoile. Tätä ongelmaa mulla ei kyllä ole koskaan ollut, hän ehkä neuloo niin löysää...
    Olen koko viikonlopun töissä ydinkeskustassa eikä Ogeli osu matkalle - laiska ei viitsi lähteä töitten jälkeen enää 'sinne asti', kun koti kutsuu :) Jos ei tänään tärppää, palaan huomenna sinne lankapuotiin, missä niitä bambuja mulle tarjottiin. Onkohan noissa merkeissä sitten vielä eroja? Palaan asiaan.

    VastaaPoista
  14. Bambupuikot ostettu. Koesukka neulottu. Palaan asiaan postauksen merkeissä :)

    VastaaPoista
  15. Bambupuikkoja suunnittelen myös minä ostavani. :) olen saanut kans innostuksen kutomiseen ( juu minä kudon, täällä meilläpäin suurin osa kutoo, ei neulo. :) )En ole koskaan ennen saanut ,mitään valmiiksi mutta nyt tein tytöilleni ponchot joista olen erityisen ylpeä siksi että aiemmin en ole edes sukkia saanut valmiiksi! Blogissa kuvaa. Toinen poncho on vain melkein mekko kun aloittelija ei osannut arvioida silmukoiden määrää ja kokoa oikein, mutta ompahan kasvunvaraa :D Nyt on valtava innostus puikkojen heilutteluun. Piti keksiä uusi harrastus kun koruja tekee työkseen. :)

    VastaaPoista
  16. Hei Pirita. Minäkin olen aina kutonut, mutta sitten 'kuulin', että kangasta ja mattoa kudotaan (puilla) ja puikoilla suhiminen on neulomista. Ihan kivat on bambupuikot :) Sinähän oletkin isot työt tehnyt! Kaulahuivia suurempaan en tällä pyrähdykselläni ole saanut aikaan. Vaikken koruja työkseni teekään, niin se on niin tarkkaa ja keskittymistä vaativaa hommaa, että neulominen on sitten mulle rentouttavaa täytettä luppohetkiin. Kun en voi 'vaan istua ja olla'. Luulen, että viimeistään, jos ja kun kesän 30 asteen helteet taas koittavat, luovun ainakin villalangalla neulomisesta - siinä voipi kädet hiota ;) Mutta siihen asti, on se niin kivaa!

    VastaaPoista